Menue_phone
03.09.2018

Chemnitz: "Lying press' is a term of abuse not a criticism of the media"

(Die deutsche Version finden Sie weiter unten)

At the Chemnitz demonstrations aggression against journalists has reached a new intensity. The European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF) condemns most strongly every single one of the attacks.

Chemnitz Journalists at the demonstrations in Chemnitz, Germany (photo: Jane Whyatt/ ECPMF)

(Leipzig) "Reporters, camera operators and photographers who are professionally reporting on demonstrations and riots are doing their jobs in a democratic state. We call for a swift and thorough investigation by the police and prosecution of all cases where journalists were hindered in their work, attacked and injured," says Lutz Kinkel, Managing Director of the ECPMF.

In recent days, numerous media workers at the Chemnitz demonstrations have been attacked verbally and physically. Journalists including ECPMF’s Jane Whyatt, who was observing on the spot, report a new quality of sheer hate against media representatives. A camera operator from the public service TV channel MDR was pushed down a flight of stairs.

The abusive term "Lügenpresse" (lying press) has been used by right-populist demonstrators against journalists in general since 2015 and dates back to the Nazi era. „It shouldn't be understood as a criticism of the media“, adds Kinkel. "That would make a vulgar term of abuse into something more important."

For press enquiries please contact Sophie Albers Ben Chamo at +49 341 200 403 17 or via email

---------------------------------------------------

Deutsche Version

Chemnitz: "Lügenpresse" ist eine Schmähung, keine Medienkritik

Die Aggressivität gegen Journalisten hat bei den Vorfällen in Chemnitz eine neue Qualität erreicht, und das ECPMF verurteilt jeden einzelnen Angriff aufs Schärfste.

(Leipzig) "Reporter, Kameraleute, Fotografen, die professionell über Demonstrationen und Ausschreitungen berichten, tun ihre Arbeit im demokratischen Staat. Wir fordern eine schnelle und grundlegende Aufklärung durch Polizei und Staatsanwaltschaft aller Fälle, in denen Journalisten an der Arbeit gehindert, angegriffen und verletzt worden sind", sagt Lutz Kinkel, Geschäftsführer des Europäischen Zentrums für Presse- und Medienfreiheit (ECPMF).

Zahlreiche Pressevertreter sind in den vergangenen Tagen bei den Demonstrationen in Chemnitz verbal und auch körperlich bedroht und angegriffen worden. Journalisten und auch ECPMFs Jane Whyatt, die vor Ort war, berichten von nie vorher erlebtem offenem Hass gegen Medienvertreter. Ein Kameramann des MDR wurde eine Treppe hinuntergestoßen.

Die seit 2015 benutzte, der NS-Zeit entliehene generelle Beschimpfung aller Journalisten als "Lügenpresse" dürfe hierbei nicht als "Medienkritik" verstanden werden, fügt Kinkel hinzu. "Das würde diese Schmähung geradezu adeln."

Für Presseanfragen kontaktieren Sie bitte Sophie Albers Ben Chamo: +49 341 200 403 17 oder via E-Mail

Get in Contact

fact finding mission analysis